Att ta hand om en anhörigs ekonomi kan vara en komplex och känslig uppgift och det kan vara bra att planera för detta i ett tidigt skede.
Denna guide ger dig information om fullmakter, bankärenden, digitala tjänster, säkerhet och juridiska aspekter för att hjälpa dig att navigera i denna process.
“Väldigt mycket krångel och lidande, samt ekonomisk skada, kan undvikas med bara ett par timmars förberedelse. Alla borde ge sina anhöriga, och inte minst sig själv, den omtanken som det innebär att vara väl förberedd. Det är en akt av kärlek för nära och kära.”
– Caroline Törnquist, Familjerättsjurist, Nordea Private Banking
Fullmakter:
- Framtidsfullmakt – Låter dig utse någon som ska fatta beslut åt dig i framtiden om du blir oförmögen att göra det själv. Kolla med den närståendes bank om de har några speciella krav för framtidsfullmakt eller en speciell blankett för det eftersom det kan skilja sig åt från bank till bank. En Framtidsfullmakt:
- Gäller både ekonomiska och personliga angelägenheter.
- Kräver två vittnen (ej nära släktingar).
- Kan återkallas när som helst.
- Gäller ej försäljning av fast egendom.
- Gällande bostadsrätt är rättsläget inte helt klart på grund av eventuell partner som bor på samma adress. Prata gärna med en jurist om detta i samband med att ni skriver fullmakt.
- Generell fullmakt – Ger någon rätt att företräda dig i olika sammanhang, t.ex. bank, myndigheter och vård:
- Gäller under en bestämd tid.
- Behöver vanligtvis inte bevittnas, även om det är fördelaktigt ur ett bevisperspektiv (undantag: försäljning av fastighet). Kom ihåg att speciella regler gäller för fastigheter – prata med en jurist.
- Bankfullmakt – Ger någon rätt att sköta bankärenden åt dig, t.ex. betala räkningar, göra överföringar och hantera kort:
- Skaffa bankens egna fullmaktsformulär.
- Kräver två vittnen.
Bankärenden och digitala tjänster:
I vissa fall kan du som nära anhörig hjälpa till med bankärenden utan fullmakt, t.ex. betala räkningar.
Den enskildes make eller sambo, barn, barnbarn, föräldrar, syskon eller syskonbarn ska i den turordningen kunna vara behörig att företräda personen.
Behörigheten för anhöriga gäller rättshandlingar som hör samman med personens dagliga livsföring.
Främst gäller behörigheten för vardagliga betalningar för bostaden, och inköp av mat och kläder. Relationen ska styrkas med personbevis. Som anhörig med fullmakt kan du hjälpa till med:
- Betalning av räkningar
- Hantera kort
- Beställa nytt kort
- Ansöka om lån (begränsningar kan finnas)
- Se kontoinformation
Bestämmelser kring digitala tjänster:
- Internetbank och betala räkningar – genom att ha en bankfullmakt kan du som närstående få tillgång till din anhörigas internetbank där du kan du betala räkningar, antingen genom att ringa och identifiera dig med bankID eller genom att besöka banken. Prata med den aktuella banken för den du bryr dig om och se om vad som gäller hos dem.
- BankID – är en säker metod för att legitimera sig och signera elektroniskt – det är viktigt att vara medveten om att du inte får legitimera dig med din anhörigas BankID och sedan genomföra transaktioner “som om” det vore din anhöriga som gjorde dem. BankID ska användas av individen själv. Däremot kan du legitimera dig hos banken när du behöver styrka din identitet och genomföra transaktioner som du har fullmakt för. Banken har registrerat fullmakten och kan då hjälpa dig på telefon exempelvis.
Tips för ökad säkerhet:
- Var uppmärksam på bedrägeriförsök, det kan också vara bra att spärra telefonnumret hos Nix-Telefon till den du bryr dig för att undvika telefon försäljare. Du kan ringa NIX-Telefon på 077–228 00 00 och följa instruktionerna.
- Se till att det är tvåfaktorsautentisering på konton för ökad säkerhet för den du bryr dig om.
- Begränsa åtkomst till konton och kort. Det kan vara bra att till exempel spärra kort för att kunna handla online eller sätta upp en begränsning för hur mycket kontanter du kan ta ut per dag.
Juridiska aspekter för dig och den du bryr dig om
- Avtalsrätt: Kännedom om avtal och fullmakter är viktigt. Här är det klokt att prata med en jurist. Gäller det ekonomin eller familjerätt så brukar banken ha jurister som kan hjälpa till för en ofta förmånlig taxa. Om banken inte kan hjälpa till är det klokt att vända sig till en advokat eller juristbyrå som kan just det område som saken gäller.
- Familjerätt: Brukar användas för att reglera förhållanden mellan familjemedlemmar, som vad som gäller för sambor, gifta par och barn. Frågor om arv och testamente räknas in under familjerätten.
Föräldrabalken 11 kap, § 4 och 7 Lagen ger möjlighet att utse en ställföreträdare för en person som inte längre kan bevaka sin rätt, sköta sin egendom eller sörja för sin person.
Ställföreträdare kan vara en god man eller en förvaltare.
Viktigt: En viktig skillnad mellan en god man och förvaltaren är att en god man bara är rådgivande och stödjande.
Den som har en god man behåller sin rättshandlingsförmåga.
En förvaltare kan däremot fatta beslut även utan samtycke från den som saken gäller med vissa undantag, eftersom det kräver stöd i lag att ge tvångsvård eller att ge någon omsorg mot dennes vilja.
Hur du som anhörig kan ansöka om att bli god man
Du som anhörig kan anmäla att det finns ett behov av en god man eller förvaltare.
Du skickar in en blankett till Överförmyndarverksamheten, det brukar finnas en i varje kommun som har blanketter och information tillgängliga.
Bifoga ett läkarintyg som styrker behovet av ställföreträdare.
Tips:
- Skaffa fullmakter i god tid.
- Ordna med autogiro för att underlätta betalningar.
- Skriv en lista med alla utgifter och regelbundna betalningar såsom försäkringar, mediciner, telefon med mera.
- Sök juridisk rådgivning vid behov. Här kan bankerna hjälpa till.
- Ta hjälp av banken för att förstå deras tjänster och säkerhetsrutiner så du kan förbereda för en enklare hantering av ärenden i framtiden.
- Kommunicera med din närstående om ekonomin och involvera dem så mycket som möjligt tillsammans med den person som du bryr dig om.
- Tänk på att särskilda regler gäller för sambor, gifta, fastigheter och bostäder.
Kom ihåg att det är ett stort ansvar att hantera en persons ekonomi, särskilt när du redan står inför utmaningarna med att vara nära anhörig till någon med demens eller kognitiv svikt.
Att ha ett fungerande system och processer för att betala räkningar och vara förberedd inför framtiden kan ge dig extra trygghet och kan frigöra både tid och energi som du kan lägga på att ge din anhöriga den omsorg och det stöd de behöver.
Hur Bryr kan underlätta:
Bryr är en samarbetsapp som skapats för dig som är anhörig till någon som behöver stöttning i sin vardag på grund av ålderdom, sjukdom eller annan kognitiv svikt. Genom att utse en som är ansvarig för ekonomin i familjen så underlättar du detta.
I Bryr kan du enkelt lägga in ekonomisk information samt skapa påminnelser för när tex räkningar ska betalas och deklarationen genomförs.
Bryr vill bidra till att du och din familj håller sig informerade, organiserade och trygga genom att dela information om den ni bryr er om.